Doktorand inom didaktik

Publiceringsdatum: 2025-04-09

Högskolan i Gävle söker just nu efter en doktorand och du kan vara den de letar efter. Sök nu om du är intresserad av att arbeta heltid hos Högskolan i Gävle under 6 månader eller längre. De letar just nu efter nya medarbetare. Om du redan bor i närheten av Gävle, är det här din chans att söka ett spännande jobb

Om du är intresserad av en karriär inom doktorand, ta en titt på den lediga tjänsten som Högskolan i Gävle erbjuder för att se om det är en matchning. Söker du efter en spännande karriär som doktorand? Sök jobbet hos Högskolan i Gävle senast fredag den nionde maj 2025 och bli en del av deras team.


Jobbannons

Högskolan i Gävle är Sveriges populäraste högskola.

Vi erbjuder ett 60-tal utbildningsprogram och 330 fristående kurser inom humaniora, vård och medicin, samhälls- och naturvetenskap samt teknik. Vi har 19 000 studenter, 750 anställda och ett samlat campus i vackra omgivningar.

Forskarutbildning i didaktik finns vid Avdelningen för utbildningsvetenskap, som också ansvarar för bland annat högskolans lärarutbildningar. Vid avdelningen, som har 60 medarbetare, bedrivs forskning i didaktik genom de väletablerade forskargrupperna: Early Childhood Education (ECE), Governance and Technology in Education (GATE), IT i Lärande, Research On Learning Environments (ROLE) och Studies in Education for Equity, Democracy and Sustainability (SEEDS).

Den didaktiska forskningen vid Högskolan inom området utbildningsvetenskap bygger främst på den kontinentala didaktikens breda frågeställningar och har ett fokus mot helhet, samband och villkor för undervisning. Forskningen rör sig mellan undervisningsnivå, organisationsnivå och samhällsnivå men utan att tappa fokus från didaktikens frågeställningar.

Avdelningen för utbildningsvetenskap utlyser härmed en utbildningsplats på forskarnivå med doktorsexamen som slutmål. Den forskarstuderande knyts till examentillståndsområdet Utbildningsvetenskap och antas i forskarutbildningsämnet didaktik.

Arbetsuppgifter

Arbetsuppgifterna omfattar att doktoranden skriver en vetenskaplig monografi eller sammanläggningsavhandling motsvarande 160 högskolepoäng och genomför kurser som omfattar 80 hp. Doktoranden kommer även, i begränsad omfattning, att arbeta med undervisning och administrativt arbete omfattande max 20 procent av full arbetstid, sådan tjänstgöring förlänger utbildningstiden i motsvarande omfattning och doktorandstudierna genomförs då under fem års heltidsstudier. Doktoranden förväntas utföra merparten av sitt arbete på plats i Gävle samt regelbundet delta i akademins aktiviteter.

Avhandlingsprojektet genomförs inom ramen för forskargruppen ROLE http://www.hig.se/role samt forskningsprogrammet Morgondagens lärmiljöer http://www.hig.se/mlm och projektet förväntas utgöra ett bidrag till dessa och därmed fältet Learning environment research. Avhandlingens upplägg och innehåll kommer att diskuteras med handledare som utses efter antagning. Via följande länk ges vägledning för skrivande av en preliminär forskningsplan (https://www.hig.se/4.286c464d195b275fad579280.html).

Kvalifikationer

Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som har avlagt en examen på avancerad nivå, eller fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper. För särskild behörighet att antas till forskarutbildning i didaktik krävs att den sökande med godkänt resultat har genomfört kurser inom utbildning på lägst grundnivå innefattande minst 60 hp didaktik. Särskild behörighet har också den som i annan ordning inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.

Högskolan får för en enskild sökande medge undantag från kravet på grundläggande behörighet, om det finns särskilda skäl. Behörigheten ska ha uppnåtts senast samma datum som sista ansökningsdag. Arbetsuppgifterna kräver en väl utvecklad förmåga att arbeta självständigt och tillsammans med andra i team, samt en god kommunikationsförmåga i svenska och engelska, såväl skriftligt som muntligt. Som forskarstuderande ska du ha en vilja att söka ny kunskap och även kunna diskutera och förklara forskningen med personer som inte är verksamma inom det egna ämnet såväl nationellt som internationellt.

Urvalet av sökande till en studieplats sker på basis av den sammanvägda bedömningen av den sökandes förmåga att tillgodogöra sig utbildningen. Urvalsproceduren grundar sig på följande kriterier för bedömning av de sökande:

  • formell behörighet för att antas till forskarutbildning
  • relevans och omfattning av utbildningsbakgrund
  • ansökans kvalitet
  • kvaliteten och relevansen i den sökandes uppsatser, examensarbeten eller motsvarande
  • erfarenhet av forskningsrelaterat arbete, med avseende på både mängd och innehåll och/eller annan arbetslivserfarenhet av relevans för forskarutbildningen
  • kompetens och inriktning i relation till den specifika studieplatsen
  • förmåga att tillgodogöra sig forskarutbildning mot bakgrund av inlämnad preliminär forskningsplan, övriga handlingar, intervju och arbetsprov/tester
  • förmåga att samarbeta och bidra till den forskargrupp där forskarutbildningen ska äga rum
  • utlåtande från referenspersoner

Enbart det förhållandet att en sökande bedöms kunna få tidigare utbildning eller yrkesverksamhet tillgodoräknad för utbildningen får dock inte vid urval ge sökanden företräde framför andra sökande (HF 7 kap 41 §).

Ansökan till utbildningsplats ska åtföljas av:

  • Personligt brev som motiverar varför du söker anställningen och beskriver vetenskapligt intresse (max 1 sida)
  • Preliminär forskningsplan: (Introduktion, Teori, Metod, Möjliga resultat och tidsplan, max 6 000 ord inkl. referenser). Se länk för vägledning.
  • CV/Meritförteckning
  • Examensbevis samt utdrag ur Ladok (el motsvarande) som styrker behörighet
  • Examensarbete, uppsatser och eventuella övriga publikationer med relevans för anställningen
  • Eventuellt övriga meriter med relevans för forskningsämnet didaktik
  • Förteckning över referenspersoner

Observera att ofullständig ansökan inte kommer att beaktas.

För sökande med examina från utländska lärosäten: Auktoriserad översättning till svenska eller engelska av alla dokument måste bifogas, såvida de inte är utformade på norska, danska eller engelska.

Anställningen är en doktorandanställning, se Högskoleförordning SFS 1993:100, kapitel 5, för mer information.

Kontakt 

Annika Elm, Avdelningschef, 026-64 86 90, annika.elm@hig.se

Björn Haglund, Studierektor, 073-983 57 13, bjorn.haglund@hig.se

Övrigt 

Högskolan i Gävle eftersträvar en jämn könsfördelning och ett aktivt arbete med lika villkor i alla delar av organisationen.

Inför denna rekrytering har Högskolan i Gävle tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare och liknande.

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnHögskolan i Gävle
LönFast månads- vecko- eller timlön
Omfattning6 månader eller längre
Organisationsnummer2021002890
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeDoktorand
YrkesområdePedagogik

Ansökan

Högskolan i Gävle söker en person till denna tjänst som doktorand med placerings i Gävle. Om det låter intressant att arbeta som doktorand hos Högskolan i Gävle skickar du in din ansökan senast 2025-05-09.

Källa: Arbetsförmedlingen

Till webb­ansökan »
Relaterade jobb

Doktorand inom didaktik

Högskolan i Gävle söker en person till tjänsten som doktorand i Gävle.

2025-04-09

Mer info

Doktorand inom Polymerteknologi-Från Lignin Bioraffinaderi till Applikation

Kungliga Tekniska Högskolan söker en person till tjänsten som doktorand i Stockholm.

2025-04-10

Mer info

Doktorand inom strukturbiologiska studier av virusreplikation

Umeå Universitet söker en person till tjänsten som doktorand i Umeå.

2025-04-03

Mer info