Doktorand inom transportmodellering med inriktning hållbart flyg

Publiceringsdatum: 2024-08-19

Statens Väg- och Transportforskningsinst är på jakt efter en skicklig doktorand och du kan vara rätt person för jobbet. Detta är ett jobb på heltid där Statens Väg- och Transportforskningsinst letar efter någon under 6 månader eller längre. För detta jobb är det en fördel om du bor i närheten av Stockholm då det är tjänsteorten.

Företaget Statens Väg- och Transportforskningsinst erbjuder just nu spännande karriärmöjligheter. Om du vill jobba som doktorand har de nu ett ledigt jobb - kolla in annonsen för att se om du har rätt erfarenhet. Bli en del av teamet hos Statens Väg- och Transportforskningsinst som doktorand genom att ansöka senast måndag den nionde september 2024.


Jobbannons

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är en uppdragsmyndighet som bedriver tillämpad forskning och kvalificerade utredningar inom transportområdet. Vi är cirka 240 medarbetare och har en årlig omsättning på omkring 290 miljoner kronor. Huvudkontoret finns i Linköping medan övriga kontor finns i Stockholm, Göteborg och Lund. Till enheten Trafikanalys och logistik söker vi nu ytterligare medarbetare. Enheten har ca 35 medarbetare och arbetar med tillämpad och samhällsmotiverad forskning samt kvalificerade utredningar inom logistik-, transport-, energiförsörjning, digitalisering och trafiksystem. Fokus ligger på att ta fram kunskap och modeller som möjliggör mer tillförlitliga beslutsunderlag. Detta för att möta mål inom t.ex effektivitet, tillgänglighet, framkomlighet, miljö, energiförsörjning, resiliense och säkerhet.

Tjänsten är placerad i Stockholm.

Om rollen

VTI har nyligen startat två projekt inom modellering av fossilfritt flyg: ”Energieffektivt fossilfritt flyg i regional kollektivtrafik för en grön omställning (NORRFLYG)” och ”Regionalt hållbart flyg för norra Europa: Teknikval, efterfrågan, miljöpåverkan och styrmedel (RETAS)”. NORRFLYG-projektet fokuserar på flygets framtida roll inom subventionerad kollektivtrafik, medan RETAS-projektet fokuserar på att identifiera kommersiellt gångbara flygrutter för det nya fossilfria flyget. För att undersöka samhälls- och klimatnytta hos ett nytt flygtransportsystem i norra Europa behövs transportmodellering tillsammans med avancerad nätverksoptimering för att ta hänsyn till det fossilfria flygets räckvidd, kostnader och passagerarkapacitet, samt även till konkurrensen med tåg, bil och buss. Du kommer tillsammans med handledarna utveckla ett sådant beslutsmodellsystem som innefattar både en transportmodell för hur resenärer väljer färdmedel och destinationer i norra Europa och en nätverksoptimeringsmodell för hur flygbolagen/staten sätter flygrutter.

Du kommer att samarbeta med forskare inom transportmodellering vid VTI, forskare inom industriell ekonomi och optimering vid Mittuniversitetet (MIUN), forskare inom transportekonomi vid Umeå Universitet (UmU), samt forskare inom flygteknik vid Linköpings Universitet (LiU).

Om dig

Du har relevant civilingenjörsexamen alternativt master inom industriell ekonomi, transportplanering, system i teknik och samhälle, tillämpad matematik eller annan motsvarande utbildning på masternivå. Erfarenhet av att arbeta med optimering, modellering, simulering, big data och/eller datafusion är meriterande.

Arbetsuppgifterna innebär kontakter med uppdragsgivare, samarbetspartners och andra forskare. Därför ställs krav på god samarbetsförmåga och god förmåga att uttrycka sig såväl skriftligt som muntligt på engelska och svenska. Arbetsuppgifterna kräver förankring i teoribildning och metodik och du ska självständigt kunna sammanställa, analysera och presentera material. Vi lägger stor vikt vid din förmåga att ta egna initiativ och arbeta självständigt.

Förordnandetid

Som doktorand kommer du att vara anställd på enheten Trafikanalys och logistik på VTI och inskriven som forskarstuderande inom ämnet informationssystem med inriktning beslutsstöd och analys vid Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem vid Mittuniversitetet. Läs mer om forskarutbildning på MIUNs hemsida (https://www.miun.se/medarbetare/universitetet/nmt/doktorandhandbok-nmt/).

Anställningen är tidsbegränsad till fyra år heltid. Du anställs till en början på ett år, och därefter förnyas anställningen med högst ett år i taget, utifrån uppnådd studieplan. 

Mer information

Mer information om VTI och specifikt om enheten TAL hittar du här: Trafikanalys och logistik

Information om hur vi hanterar dina personuppgifter kan du läsa om på Personuppgifter - vti.se

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.

Ref. nr: 2024/0316-3.1

Ansökan

Välkommen att skicka in din ansökan, senast den 9 september, med personligt brev, CV, examensbevis samt betygskopior och andra handlingar du vill åberopa. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag kommer inte att beaktas.

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnStatens Väg- och Transportforskningsinst
LönFast månads- vecko- eller timlön
Omfattning6 månader eller längre
Organisationsnummer2021000704
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeDoktorand
YrkesområdePedagogik

Ansökan

Statens Väg- och Transportforskningsinst söker en person till denna tjänst som doktorand med placerings i Stockholm. Om det låter intressant att arbeta som doktorand hos Statens Väg- och Transportforskningsinst skickar du in din ansökan senast 2024-09-09.

Källa: Arbetsförmedlingen

Relaterade jobb

Doktorand i energiteknik med inriktning energisystemanalys

Luleå Tekniska Universitet söker en person till tjänsten som doktorand i Luleå.

2024-09-02

Mer info

Doktorand i företagsekonomi med inriktning marknadsföring och teknik

Linnéuniversitetet söker en person till tjänsten som doktorand i Växjö.

2024-09-05

Mer info

Doktorand inom tillverkningssimulering med återvunna kompositmaterial

Kungliga Tekniska Högskolan söker en person till tjänsten som doktorand i Stockholm.

2024-09-05

Mer info